DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti
A+
DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti

2023. gada 15. jūlijs – DU UNESCO Katedras pastāvēšanas 10 gadi

18.07.2023
dalies:
drukā:

Šī gada 15. jūlijā apritēja 10 gadi kopš DU UNESCO Katedras pastāvēšanas. Katedra tika apstiprināta 2013. gada 15. jūlijā UNESCO, Parīzē, tās identifikācijas numurs UNESCO Katedru sarakstā ir 1016 un apstiprinātais nosaukums: UNESCO Skolotāju izglītības un tālākizglītības katedra Tradīciju un inovāciju mijiedarbība izglītībā ilgtspējīgai attīstībai Daugavpils Universitātē un angļu valodā: UNESCO Chair on Teacher Education and Continuing Education: Interplay of Tradition and Innovation in ESD, Daugavpils University.

Atgādinājums: UNESCO Katedras tiek apstiprinātas un to darbība tiek pagarināta uz četriem gadiem. Četru gadu laiks ir ideju sēšanai izglītības  tīrumā un caur pacietīgu darbu ļaut esošajam pārdzimt ilgtspējīgā dzīvošanā un izglītībā. DU UNESCO Katedras darbība pašreiz apstiprināta  līdz 2025. gada 15. jūlijam un 2025. gada sākumā ir paredzēta nākamā trešā atskaite par Katedras darbības rezultātiem un darbības nākamā posma sagatavošana tā apstiprināšanai.

DU UNESCO Katedras darbi un notikumi 2023. gada pirmajā pusgadā

1. Sagatavots un izdots Journal of Teacher Education for Sustainability (JTES) 25. sējuma 1. numurs. Šajā numurā savu pieredzi izglītības pētījumos pauž 10 rakstu 33 autori no 11 valstīm (Spānija, Saūda Arābija, Indonēzija, Itālija, ASV, Kanāda, Igaunija, Horvātija, Vācija, Indija, Latvija). Kopīgā ziņa, kas vairāk vai mazāk izgaismojas šī numura rakstos ir autoru pārliecība un aicinājums meklēt ilgtspējīgumu caur atvērtu mācīšanās darbību, kas tiek piedāvāta holistiskā veidā, kurā svarīga ir skolotāja saistība ar dabu un vides daudzveidība, kas dod iespēju kritiskai un ar vietu saistītai skolotāja darbībai. Saistība ar ilgtspējīgumu piedāvātajos pētījumos tiek skatīta gan plašākās perspektīvās, gan konkrētos skolas un augstskolas izglītības gadījumos.

Ar katru JTES numuru pētījumu autori kļūst atvērtāki jautājumam par skolotāju un augstskolu mācībspēku izglītības ilgtspēju. Pēdējos gados tas tiek īstenots caur diviem raksta satura līmeņiem: 1)  JTES autoru personīgās pieredzes un veikto pētījumu sasniegumi, un 2) caur autoru piedāvājumiem JTES diskusijā, kas tiek attīstīta uz JTES pēdējo gadu rakstu  pieredzes izvērtēšanu ar mērķi veicināt JTES filosofijas un žurnāla identitātes attīstību, kas kļuvusi par JTES diskusijas virzītājspēku. Atpazīstamākos kontekstuālos jautājumus un aktuālākās idejas, kuras atklājās diskusijā par rakstu izvērtēšanu un numura sagatavošanas procesā ir atrodamas katra žurnāla numura redaktoru rakstā. Žurnālu var meklēt šeit: https://sciendo.com/journal/JTES.

Sakarā ar desmito DU UNESCO Katedras gadadienu sveicam visus, kuri veicināja Katedras darbu JTES kvalitātes uzturēšanā un attīstīšanā: Ilgu Salīti, Ilonu Fjodorovu, Oksanu Ivanovu, Lieni Briedi, Marinu Stočku, Laimu Āboliņu, Laimu Baumani.

Paldies visiem žurnāla starptautiskās redkolēģijas locekļiem, rakstu autoriem un laba vēlētājiem, kas cēla šo darbu arvien plašākos apvāršņos. Paldies par to, ka devāt iespēju JTES padarīt dzīvāku un ļaujat attīstīties mūsu visu spējai atpazīt neilgtspējīgumu, ilgtspējīguma nīkuļošanu un meklējat ilgtspējīgumu Antropocēnes skarbajos apstākļos. Ir labi, ja var sadarboties ar cilvēkiem, kuri arvien prot pacelties spārnos un meklēt gaismu! Paldies visiem atbalstītājiem.

2. Ir saņemtas ziņas par DU UNESCO Katedras JTES žurnāla rādītājiem par 2022. gadu.  Tie pamazām kļūst labāki.

Journal of Teacher Education for Sustainability – Impact Score, Overall Ranking, h-index, SJR, Rating, Publisher, ISSN, and Other Important Metrics (last updated on June 23, 2023)

3. Atjaunots un papildināts JTES redkolēģijas sastāvs ar sadarbības partneriem no Rijekas un Debrecenas universitātēm (attālinātās sadarbības veidā) un Tallinas universitāti (izmantotas Erasmus iespējas sadarbībā ar redkolēģijas esošajiem un papildinātajiem biedriem un diskusijās doktorantūras nometnē). Ar partneriem no Prāgas Kārļa universitātes, Turīnas universitātes UNESCO Katedras un Vankūveras Saimona Freizera universitātes UNESCO Katedras partneriem. Jautājums tika lemts, tiekoties ar partneriem Romā un Daugavpilī.

4. DU UNESCO Katedra tika uzaicināta piedalīties globālā konferencē “Meža faktors: vairāk dabas cīņā ar klimata izmaiņām, ”kas notika Romā šī gada jūnijā. DU UNESCO Katedras pieredze “Meži izglītībā: evolucionārais, ekoloģiskais un pedagoģiskais pamatojums” tika prezentēta piektajā sesijā “Informācija, izglītība un treniņi: zināšana un līdzdalība”.

5. Atjaunota un ir saplānota DU un Pasaules vides izglītības kongresa (WEEC) (The World Environment Education Congress) sadarbība līdz WEEC2024 konferencei. DU UNESCO Katedra ir uzaicināta līdzdalībai WEEC konferencē 2024.gada janvārī/februārī. Konferencē ir paredzēta DU JTES žurnāla redaktoru līdzdalība globālā diskusijā ar vides un ilgtspējīgas izglītības žurnālu redaktoriem un žurnālu pieredzes prezentēšanu WEEC konferences dalībniekiem. DU un UNESCO Katedras tīklojuma dalībnieki un JTES autori tiek aicināti meklēt iespējas piedalīties WEEC konferencē. Detalizēta informācija ir atrodama šeit:  https://www.weec2024.org/

DU UNESCO Katedras lietvedības sekretāre

Laima Āboliņa

E-pasts: laima.abolina@du.lv