Fakultāte | Humanitāro un sociālo zinātņu fakultāte |
Iegūstamā kvalifikācija | Skolotāja profesionālā kvalifikācija (ar tiesībām strādāt pirmsskolas izglītības skolotāja profesijā) |
Studiju veids un ilgums | 2 gadi pilna laika studijas 2,5 gadi nepilna laika studijas |
Studiju kursu apraksti | Pilna laika studiju kursu apraksti Nepilna laika studiju kursu apraksti |
*Vidējās izglītības dokumenta gada vidēja atzīme obligātajos mācību priekšmetos ir ne zemāka par 7 ballēm (ja vidējā atzīme atestātā ir zemāka par 7 ballēm, ir iespēja kārtot pārbaudījumu – pārrunas (mutisks pārbaudījums). Zemākais vidējās atzīmes slieksnis – 6 balles).
*Vidējā atzīme obligātajos mācību priekšmetos tiek aprēķināta no šādiem vidējās izglītības mācību priekšmetiem:
– izglītības programmās ar latviešu mācībvalodu: latviešu valoda, latviešu literatūra, angļu valoda, krievu valoda, vācu valoda, franču valoda, matemātika (algebra, ģeometrija), informātika, sports, dabaszinības, fizika, ķīmija, bioloģija, Latvijas un pasaules vēsture, mūzika un vizuālā māksla, ja tādi ir norādīti vidējās izglītības dokumentā;
– mazākumtautību izglītības programmās: latviešu valoda un literatūra, mazākumtautību valoda, mazākumtautību literatūra, mazākumtautību valoda un literatūra, angļu valoda, vācu valoda, franču valoda, krievu valoda, matemātika (algebra, ģeometrija), informātika, sports, dabaszinības, fizika, ķīmija, bioloģija, Latvijas un pasaules vēsture, mūzika un vizuālā māksla, ja tādi ir norādīti vidējās izglītības dokumentā.
Kopējais vērtējums veidojas no:
Studiju programmas saturs tiek pēctecīgi strukturēts studiju kursos un praksēs, kas nodrošina pakāpenisku profesionālās kompetences apguvi un ir virzīts uz teorētiskās un praktiskās pieredzes integrāciju.
1.studiju gadā studējošie apgūst vispārizglītojošos studiju kursus Skolotāja profesionālās darbības pamati, Psiholoģija skolotājiem, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Pētniecība izglītībā, kas nodrošina izpratni par studijām un studiju kursu satura integrāciju pirmsskolas izglītības praksē. Studiju kursu apguve veido prasmes analizēt, strukturēt apgūtās zināšanas un veidot teorijas sasaisti ar praktisko pedagoģisko darbību.
Nozares teorētiskajos studiju kursos Bērnības pedagoģija, Bērna attīstības fizioloģija, higiēna un pirmās palīdzības pamati, Rotaļdarbība un starpdisciplinaritāte studējošie veido izpratni par bērna holistisku personības attīstību un kompetenci bērncentrētas pieejas realizācijā pirmsskolas izglītības praksē, kā arī apgūst nepieciešamās teorētiskās zināšanas darbībai pirmsskolas izglītības skolotāja profesijā.
Nozares profesionālās specializācijas studiju kursos Veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas, Sociālās un pilsoniskā mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas, Tehnoloģiju mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas studējošie sāk apgūt profesionālo kompetenci mācību jomu saturā un integrētajā mācību metodikā.
Studējošajiem tiek nodrošināta iespēja attīstīt un pilnveidot profesionālo kompetenci arī praksēs, organizējot un vadot pedagoģisko procesu pirmsskolas izglītības iestādēs.
Pirmsskolas izglītības prakses laikā studējošie iepazīstas ar pirmsskolas izglītības iestādi kā mikrosistēmu, kā arī bērnu un pieaugušo mācību un audzināšanas darba saistību ar citām mikrosistēmām un sabiedrību kopumā.
Agrīnās bērnības prakse ļauj studējošajiem pilnveidot prasmes vērot, organizēt un vadīt agrīnā pirmsskolas vecuma bērnu aktivitātes dažādos darbības veidos.
2.studiju gadā studējošie turpina apgūt teorētiskās zināšanas vispārizglītojošos studiju kursos Izglītības vadība, Iekļaujoša izglītība, Valsts, civilā un vides aizsardzība, kuru saturs paredz pilnveidot kompetenci risināt pirmsskolas izglītībā aktuālus problēmjautājumus dažādās sociālās vidēs.
Nozares teorētiskajā studiju kursā Pirmsskolas pedagoģiska procesa organizācija un vadība studējošie iegūst kompetenci plānot un vadīt pirmsskolas pedagoģisko procesu caurviju prasmju apguvei.
Nozares profesionālās specializācijas studiju kursos Valodu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas, Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas, Dabaszinātņu mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas, Matemātikas mācību jomas saturs un mācīšanās pieejas studējošie turpina apgūt mācību satura jomu metodiku.
Kompetenci patstāvīgi, mērķtiecīgi un atbildīgi plānot un īstenot pedagoģisko darbību studējošie pilnveido arī Pirmsskolas skolotāja pedagoģiskajā praksē, kas nodrošina pāreju no daļēji patstāvīgas profesionālās darbības uz patstāvīgu profesionālo darbību, kā rezultātā tiek pilnveidotas studējošo pētnieciskās, pašvērtējuma un pašrefleksijas prasmes, kā arī prasmes analizēt pirmsskolas mācību procesu un iegūt pētnieciskos datus kvalifikācijas darba izstrādei. Prakses uzdevumu īstenošana veicina studējošo patstāvību, atbildību un pilnveido prasmes izmantot iepriekš apgūtās zināšanas pirmsskolas profesionālajā jomā, tādējādi, veidojot izpratni par skolotāja profesionālo darbību un gūstot informāciju par pirmsskolas izglītības iestādes darba specifiku, mācību un audzināšanas procesa organizēšanu.
Studiju gada sākumā studējošie uzsāk arī sava kvalifikācijas darba tēmas izvēli un darba izstrādi, kuru viņi īsteno studiju gada garumā un aizstāv valsts noslēguma pārbaudījumā, kurā akcents tiek likts uz teorētisko zināšanu, kā arī praktisko iemaņu un prasmju integrāciju pirmsskolas izglītības praksē. Kvalifikācijas darba aizstāvēšana sniedz iespēju nostiprināt iegūtās profesionālās zināšanas un prasmes un ļauj sagatavoties profesionālās kvalifikācijas ieguvei
Dr.psych, Mg.Ed., docente Aļona Korniševa
e-pasts: alona.korniseva@du.lv
tālr.: +371 65428636