No 2024. gada 13. līdz 15. septembrim Valsts pētījumu programmas “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” projekta “Naratīvs, forma un balss: literatūras iesakņotība kultūrā un sabiedrībā”, Nr. VPP-LETONIKA-2022/3-0003, ietvaros Daugavpils Universitātes (DU) Latvijas studiju centrs organizēja bērnu un jauniešu radošās rakstīšanas nometni “VēstīJUMS”. Nometne notika hibrīdformā: klātienē Daugavpils valstspilsētas skolēniem un attālināti diasporas bērniem un jauniešiem konferenču platformā Zoom. Nometnē piedalījās 16 bērni no Latvijas klātienes formātā un 16 diasporas bērni attālinātā formātā no Vācijas, Lietuvas, Lielbritānijas, Spānijas, Polijas.
Nometnes aktivitātes veidoja un attīstīja radošās rakstīšanas zināšanu un prasmju apguvi skolēniem saistošā veidā. Nometnes programma metodoloģiski bija vērsta uz skolā apgūto zināšanu par tekstveides principiem praktisku pielietojumu, iztēles attīstīšanai izmantojot virtuālās realitātes (VR) brilles, radošās un kritiskās domāšanas attīstīšanu, organizējot praktiskas teksta koprades aktivitātes. Interaktivitāte tika nodrošināta pārgājienos, lai iepazītos ar rakstnieku kultūrvēsturiskām vietām un izmantotu tajās gūtos iespaidus jaunrades uzdevumu izpildei, kā arī lai organizētu publisku performanci – dalībnieku radīto darbu priekšlasījumus.
Neformālā gaisotnē skolēni apguva zināšanas par teksta strukturēšanu, mācījās argumentēti izteikt savu viedokli un prasmi uzstāties publiski, prezentējot savus jaunradītos tekstus.
Radošajā meistarklasē “Kā izstāstīt stāstu” projekta pētnieces Sandras Zariņas un projekta doktorantes Līgas Strukas vadībā jaunieši iejutās rakstnieku “kurpēs”, soli pa solim veidojot sava stāsta tēlu un sižetu. Radošās darbnīcas dalībnieki uzrakstīja sava stāsta pirmos teikumus, prezentēja tos klausītājiem.
Projekta pētnieces Rudītes Rinkevičas vadītajā radošajā darbnīcā “Esi dzejnieks – taisi no nekā!” (O. Vācietis) jaunieši, iedvesmojoties no mūsdienu jauno autoru atziņām par dzeju, veidoja piecrindes vai nu par dzejoli, vai dzejnieku, vai dzeju. Tādējādi tika pilnveidotas sadarbības prasmes un radošuma izpausmes, prasme novērtēt otra sniegumu. Aktivitātes dalībnieki adresēja uzrakstīto kādam no sev zināmajiem latviešu dzejniekiem, demonstrējot zināšanas par dzejas klasiķiem vai mūsdienu autoriem. Nobeigumā jaunieši Žebera krājuma “Ejas un asakas” ietvaros iesaistījās teksta improvizācijā. Tā bija iespēja labāk izprast litaratūras veidu un žanru pārklāšanos, alūziju jēdzienu un iespējas, ko lasītājam un rakstītājam sniedz vārds.
Radošajā meistarklasē ar paplašinātās realitātes brillēm “Virtuālā poētika” projekta vadošās pētnieces Maijas Burimas, DU maģistra studiju programmas “Filoloģija un lietišķā lingvistika” studējošā Oļģerta Rihlicka un bakalaura programmas “Datorikas, dizaina un tehnoloģiju skolotājs” studējošais Gustavs Koržeņevskis. Meistarklases dalībnieki izpētīja, kā tiek konstruēti mūsdienu latviešu dzejprozas teksti. Pārņemot un pielietojot aplūkotos paņēmienus un tehnikas, jaunieši pievērsās jaunrades procesam. Lai atbrīvotu radošo potenciālu un tekstiem piešķirtu vizuālu dimensiju, kā viens no instrumentiem tika izmantotas VR brilles. Sadarbojoties nelielās grupās, jaunieši dalījās sajūtās par virtuālajā telpā pieredzēto, fiksēja un pakārtoja iegūto materiālu atbilstoši izvēlētam radošajam mērķim. Meistarklase noslēdzās ar dalībnieku jaunradīto dzejprozas tekstu priekšlasījumiem.
Dzejas dienu ietvaros nometnes dalībnieki devās pārgājienā pa rakstnieku piemiņas vietām Daugavpilī. Raiņa mājā Berķenelē “VēstīJUMS” dalībnieki piedalījās Dzejas tējnīcā, veicot dažādus literārus uzdevumus, demonstrējot savas radošās rakstīšanas prasmes, kas iegūtas nometnes pasākumos.
No nometnes visi atgriezās ar vēlmi turpināt stāstīt un pierakstīt savus stāstus un ar atziņu, ka rakstīt ir interesanti un to var darīt katrs – vajag tikai mazliet vērības, mazliet pacietības, labus klausītājus un pats svarīgākais – ticību pašam sev. Iespējams, kādu no iesākto stāstu turpinājumiem būs iespēja lasīt arī mums.
Vairāk info nometnes mājaslapa: https://vestijums.mozellosite.com/