2025. gada 17. un 18. oktobrī Daugavpils Universitātē jau divdesmito reizi notika starptautiskā zinātniskā konference “Sociālās zinātnes reģionālajai attīstībai”, kuru rīko Humanitāro un sociālo zinātņu institūts. Konferences dalībniekiem bija iespēja iesaistīties divās plenārsēdēs un četrās darba grupās piecos sociālo zinātņu virzienos: Ekonomika – Reģionālā ekonomika, Finanses un kredīts, Tiesību zinātne, Socioloģija – Sociālā psiholoģija un Vadībzinātne. Zinātniskais pasākums, kas notika hibrīdformātā (klātienē DU un attālināti platformā “Zoom”), pulcēja ap 120 dalībnieku no Eiropas (Gruzija, Latvija, Lietuva, Polija, Spānija, Vācija, Ukraina), Ziemeļamerikas (ASV), Āzijas (Filipīnas, Ķīna) un Āfrikas (Dienvidāfrika).
Projekta “Mākslas un kultūras devums sapratnes un mūžizglītības veicināšanā” (Promoting Understanding and Lifelong learning Successful Education through the ARTs and culture (PULSE-ART); Grant agreement No. 101178988) pētniece Dr. philol. Oksana Kovzele vadīja konferences sekciju “Socioloģija. Sociālā psiholoģija” un tajā uzstājās ar prezentāciju Overview of Scholarly Perspectives on Latvian National Policies for Arts Education and Promotion of Cultural Awareness and Expression (CAE) Competence (pētījuma līdzautori – PULSE-ART pētnieces Dr. philol. Ilze Kačāne un Dr. theol. Anita Stašulāne).
Pētījumā tika sniegts pārskats par akadēmiskajiem viedokļiem attiecībā uz Latvijas nacionālo politiku mākslas izglītībā un kultūras izpratnes un izpausmes kompetences veicināšanā. Kā pamats tika izmantoti Latvijas zinātnieku un viņu līdzautoru pētījumi, monogrāfijas, grāmatu nodaļas un akadēmiskie komentāri, kā arī praktizējošo pedagogu publikācijas, kas tika apzinātas laikā no 2025. gada 1. līdz 30. aprīlim, izmantojot akadēmisko pētījumu meklēšanas un koplietošanas platformas – Google Scholar, ResearchGate, Academia.edu, EBSCOhost, Scopus un citas. Veiktais pētījums ļāva konstatēt Latvijas nacionālās politikas mākslas izglītībā stiprās puses un nepilnības, kā arī apkopot akadēmisko publikāciju autoru (zinātnieku un pedagogu-praktiķu) izstrādātās rekomendācijas nacionālās politikas pamatdokumentu (likumi, stratēģijas un rīcības plāni) pilnveidošanai.
Pētījums rosināja aktīvu diskusiju par tajā pieteiktās tēmas aktualitātēm.
Konferences tēzes pieejamas šeit.
Projekta PULSE-ART centrā ir kultūras izpratnes un izpausmes kompetence, kas ļauj indivīdam iepazīt un izprast sevi, savu piederību tautai, valstij, kopienas kultūrai, apzināties savu vietu un lomu sabiedrībā, iedziļināties kultūru daudzveidībā un dažādos mākslas veidos – vizuālā māksla, mūzika, teātra māksla, deja u.c., izprast mākslas darbā ietvertās idejas un izteiksmes līdzekļus, dažādos veidos un kontekstos pašam iesaistīties jaunrades procesā. Projekta gaitā tiks veikti 7 gadījumu pētījumi 6 Eiropas valstīs un Marokā. Viens no projekta sagaidāmajiem rezultātiem ir PULSE-ART observatorija – atvērta platforma ilgtspējīga globāla tīklojuma izveidei kultūras izpratnes un izpausmes veicināšanai. Projekta būtību raksturo tā atslēgvārdi: kultūras izpratne un izpausme, māksla, izglītība, savstarpēja mācīšanās, kompetenču ietvars, profesionālās pilnveides programma, ieinteresēto pušu līdzdalība.
PULSE-ART projekta īstenošanas laiks: 2024. gada 1. novembris – 2027. gada 31. oktobris.
Projekta koordinators: sabiedriskā organizācija “Science for Change” (Spānija).
Projekta mājaslapa: https://pulseartproject.eu/
PULSE-ART sociālajos tīklos:
LinkedIN: https://www.linkedin.com/company/pulse-art-project
Instagram: https://www.instagram.com/pulseartproject/
Bluesky: https://bsky.app/profile/pulseartproject.bsky.social
YouTube: @PULSE-ARTproject
Projektu atbalsta Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programma „Apvārsnis Eiropa”, granta līgums Nr. 101178988.

Papildu informācija:
HSZI vadošā pētniece Oksana Kovzele
e-pasts: oksana.kovzele@du.lv


