LV
LV
EN
DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti

Gadījuma izpētes ieguvumi un izaicinājumi “Apvārsnis Eiropa” projektā “Kultūrpratības vērtība Eiropā”

22.05.2025
dalies:
drukā:

2025. gada 12. maijā notika Daugavpils Universitātes Humanitāro un sociālo zinātņu institūta (HSZI) 10. zinātniskais seminārs “Latgales pagātne, tagadne, nākotne: starpdisciplinaritātes pieredze un perspektīvas”, kurā HSZI pētniece, docente Maija Grizāne, vadošā pētniece Oksana Kovzele, vadošā pētniece, asociētā profesore Alīna Romanovska un vadošā pētniece, profesore Anita Stašulāne informēja par projekta programmas Apsvārsnis Eiropa projekta Kultūrpratības vērtība Eiropā (Cultural Literacies’ Value in Europe (CLiViE)) svarīgākajām aktivitātēm formālajās un neformālajās izglītības iestādēs. Prezentācijā tika pievērsta uzmanība izaicinājumiem, kas saistīti ar pārmaiņu teorijas (ToC) un sociālās atdeves no ieguldījumiem (SROI) metodoloģijas izmantošanu, lai novērtētu, kā mākslā balstīta kultūrizglītība veicina sociālo kohēziju.

Lai izvērtētu mākslās balstītas izglītības efektivitāti un noteiktu tās lietderību un ekonomiskos ieguvumus programmas “Apvārsnis Eiropa” projektā “Kultūrpratības vērtība Eiropā” tiek īstenoti četri miniprojekti, kur Daugavpils Universitātes pētnieki sadarbojas ar formālās un neformālās izglītības iestādēm un konsultēsies ar projekta oficiālajiem partneriem no Eiropas universitātēm un kultūras institūcijām.

1. Miniprojekts “Citādais mākslā un dzīvē” (projekta pētniece – A. Romanovska) tiek realizēts sadarbībā ar Marka Rotko muzeju Daugavpilī ar mērķi attīstīt jauniešu kultūras izpratni, radošo pašizpausmi un kritiskās domāšanas prasmes. Miniprojekta meistarklašu laikā to dalībnieki uzzināja par sirreālisma izpausmēm Jana Švankmajera un Evas Švankmajerovas (Čehija) daiļradē; veidoja asamblāžas no otrreiz lietojamiem materiāliem; papildināja savas zināšanas par Rotko gleznām un viņa dzimto vietu; uzzināja vairāk par muzeja darba neredzamo pusi, proti, izstāžu veidošanas un krājuma uzturēšanas niansēm; iepazinās ar kuratora darbu un tā veiksmīgai veikšanai nepieciešamajām zināšanām un prasmēm, kā arī radoši izpaudās specialistu piedāvāto gleznošanas aktivitāšu laikā.

Vairāk par miniprojekta norisi un noslēgumu var atrast šajās publikācijās: 1, 2, 3, 4, 5.

2. Miniprojekts “Mācies no senčiem – esi atvērts un drošs nākotnē!” (projekta pētniece – O. Kovzele) tiek īstenots sadarbībā ar  Daugavpils Iespēju vidusskolu ar mērķi izpētīt, kā radošā kopdarbība profesionāļu vadītajās amatniecības meistarklasēs spēj paplašināt skolēnu zināšanas par tradicionālajiem Latvijas arodiem un kultūras vērtībām, kā arī veicināt viņu interaktīvās prasmes un cieņu pret “citādo”. Miniprojekta meistarklašu laikā to dalībnieki uzzināja par tradicionālajiem mūzikas instrumentiem Latvijā un veidoja savus skaņrīkus; noklausījās prezentāciju par latviešu nacionālajiem ēdieniem un gatavoja rupjmaizes kārtoju; veidoja tradicionālās dzīvnieku maskas, kā arī apguva bērza tāss pīšanas tehniku un gatavoja filcētas ziepītes.

Vairāk par miniprojekta norisi var atrast šajās publikācijās: 1, 2, 3, 4.

3. Miniprojekts “Poļu kultūrvēsturiskais mantojums Daugavpilī” (projekta pētniece –  M. Grizāne) tiek īstenots sadarbībā ar J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāziju ar mērķi sekmēt Daugavpils reģiona kultūrvēsturiskā mantojuma padziļināto izzināšanu un veicināt jauniešu izpratni par pagātnes notikumu vērtību un daudzveidīgumu. Projekta gaitā 11. klases skolēni Kahoot aplikācijā izstrādājuši spēli “Poļu kultūrvēsturiskais mantojums”, kurā var pārbaudīt savas zināšanas par izciliem poļu darbiniekiem, vēsturiskiem notikumiem un pieminekļiem, kā arī par mūsdienu poļu diasporas aktivitātēm.

Vairāk par miniprojekta norisi var atrast šajā publikācijā.

4. Miniprojekts “Kopā mēs augam” (projekta pētniece – I. Presņakova) tiek īstenots sadarbībā ar biedrību “HVARAN” un Latgales Taekvondo centru “Jitai” ar mērķi veicināt un attīstīt identitātes apzināšanos, savstarpējās attiecības un piederības sajūtu, kā arī analizēt dažādus identitātes līmeņus un to nozīmi attiecību veidošanā ar citiem. Miniprojekta norises laikā to dalībnieki piedalās projekta aktivitātes, kas ietver komandas saliedēšanas uzdevumus, emocionālās inteliģences attīstīšanu, radošas refleksijas un kultūras pētniecību. Bērni piedalās strukturētās nodarbībās, kas ietver gan fiziskās aktivitātes, gan vietējās vēstures un kultūras izziņu, piemēram, ekskursijās pa pilsētas nozīmīgākajiem vēsturiskajiem objektiem un simboliskām vietām. Svarīga projekta daļa ir bērnu pašizpausme un līdzdalība – viņi veido simboliskus darbus, dalās pārdomās, kā arī iesaistās sarunās par kultūras tradīciju nozīmi un paaudžu savstarpējo saikni. Ģimenes locekļu, īpaši vecāku, iesaiste pasākumos veicina kopienas saliedētību un stiprina ģimeniskās vērtības.

Aktivitātes turpināsies visa miniprojekta gaitā, sniedzot bērniem iespēju mācīties caur personīgo pieredzi, sadarbību un kopīgu radošu darbību, stiprinot piederības sajūtu savai pilsētai un kultūrai.

Vairāk par miniprojekta norisi var atrast šajās publikācijās: 1, 2, 3.

CLiViE projekta tīmekļvietne: https://www.clivieproject.eu

Papildu informācija:
Daugavpils Universitātes vadošā pētniece, Dr. philol. Oksana Kovzele
oksana.kovzele@du.lv