Eiropas Savienības programmas Apvārsnis Eiropa projekta Kultūrpratības vērtība Eiropā (CLiViE) ietvaros, attīstot inovatīvas, mākslā balstītas pētniecības metodes, Daugavpils Universitātes komanda ir izstrādājusi četrus vizuāli konceptuālus materiālus, kas ataino jēgas veidošanās procesu. Tie tapuši sadarbībā ar bērniem, jauniešiem, māksliniekiem un pedagogiem un atspoguļo jēgas veidošanās raksturojošos emocionālos, sociālos, kognitīvos un laiktelpas aspektus. Šie vizuālie jēgas struktūru attēlojumi piedāvā iespēju dokumentēt subjektīvus, bieži vārdos neizsakāmus procesus, kurus tradicionālās pētniecības metodes ne vienmēr spēj fiksēt. Šāda pieeja paplašina empīrisko datu spektru, ļaujot dziļāk izprast identitātes veidošanos, sociālo saliedētību un nozīmes radīšanas mehānismus dažādos kulturas kontekstos.
Gadījuma pētījuma Citādais mākslā un dzīvē ietvaros radītais jauniešu pieredzes vizuālais atveidojums izgaismo viņu iesaisti miniprojektā, ko Daugavpils Universitāte īstenoja sadarbībā ar Rotko muzeju. Piecu mēnešu laikā jaunieši, piedaloties interaktīvās darbnīcās, iepazīstot muzeja aizkulises un darbojoties radošos eksperimentos, mācījās uztvert mākslu ne tikai kā skatītāji, bet arī kā aktīvi līdzdalībnieki, kas caur māksliniecisko procesu sastop citādo un veido jaunas izpratnes par sevi un apkārtējo pasauli. Šis jēgas veidošanās procesa vizuālais attēlojums atklāj emocionālos, sociālos un kognitīvos aspektus, kas jauniešiem palīdzēja ne vien paplašināt kultūras zināšanas un radošās prasmes, bet arī veidot jaunas attiecības, attīstīt sadarbības prasmes un pārvarēt nedrošību, uzstājoties publikas priekšā.
Gadījuma pētījuma Mācies no senčiem – esi atvērts un drošs nākotnē! vizuāli tekstuālais materiāls sniedz ieskatu piecās radošās darbnīcās (seno tautas instrumentu iepazīšana un izgatavošana, tradicionālās kulinārijas pamatu apguve, tradicionālo latviešu dzīvnieku masku veidošana, tradicionālo aproču izgatavošana no bērza tāss, ziepju gatavošana no dabīgām sastāvdaļām), kas notika Daugavpils Iespēju vidusskolā laikposmā no 2025. gada 21. februāra līdz 20. maijam, un to galvenajos rezultātos. Dokumentu var izmantot kā informatīvu palīglīdzekli Latvijas vidusskolās mācību priekšmetā “Dizains un tehnoloģijas” (vecumgrupa: 10–13 gadi), kā arī kā vizuāli tekstuālu materiālu konferenču prezentācijās un tematiski tuvu projektu īstenošanā.
Gadījuma pētījuma Poļu kultūrvēsturiskais mantojums video prezentācija tika veidota, balstoties uz izpētes laikā iegūtajiem datiem. No 2025. gada februāra līdz maijam J. Pilsudska Daugavpils valsts poļu ģimnāzijas 11. klases skolēni skolotājas vadībā izveidoja izlaušanās spēli, kurā tika izveidoti jautājumi par poļu kultūrvēsturisko mantojumu Daugavpils pilsētā un tās apkārtnē. Video izceļ skolēnu domas un emocijas, veidojot saistošu stāstījumu, kas atspoguļo galvenās atziņas, kuras viņi pauda anketās un intervijās. Šī interaktīvā aktivitāte palīdzēja viņiem radošā un aizraujošā veidā iepazīt vietējo vēsturi un kultūras mantojumu un apgūt jaunas prasmes.
Gadījuma pētījumā Kopā mēs augam izstrādātais bērnu pieredzes vizuālais atveidojums atklāj viņu iesaisti projektā, ko īstenoja Daugavpils Universitāte sadarbībā ar NVO HVARAN. Laika posmā no 2025. gada aprīļa līdz jūnijam bērni vecumā no 10 līdz 13 gadiem piedalījās piecās sporta aktivitātēs, kas norisinājās pilsētas nozīmīgās vietās. Šo aktivitāšu gaitā bērni guva jaunas atziņas gan par savu individuālo identitāti, gan par pilsētas kultūras vidi. Viņi pakāpeniski sāka atzīt sportu par nozīmīgu personīgās attīstības instrumentu. Jēgas veidošanās procesa vizuālais atveidojums izgaismo emocionālos, sociālos un kognitīvos aspektus, kas veicina bērnu fizisko un mentālo labsajūtu, kā arī sekmē jaunu attiecību izveidi, sadarbības prasmju pilnveidi un piederības sajūtas stiprināšanu.
Papildu informācija:
Daugavpils Universitātes asociētā profesore un vadošā pētniece Alīna Romanovska
alina.romanovska@du.lv
Projektu atbalsta Eiropas Savienības pētniecības un inovācijas programma „Apvārsnis Eiropa”, granta līgums Nr. 101132285.

