DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti
A+
DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti

Daugavpils Universitāte iesaistīta jaunas valsts pētījumu programmas īstenošanā

02.02.2023
dalies:
drukā:

Latvijas Zinātnes padomes īstenotajā valsts pētījumu programmā “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” no 2023. gada janvāra līdz 2024. gada decembrim tiks īstenots projekts “Naratīvs, forma un balss: literatūras iesakņotība kultūrā un sabiedrībā”.

Projekta mērķis ir veikt pētījumus par literatūrzinātnes, literatūras, kultūras un sabiedrības daudzdimensionālajām attiecībām vēsturiskā un mūsdienu kontekstā. Viens no centrālajiem pētnieciskajiem jautājumiem projektā ir literatūras loma sabiedriskās domas un politisko naratīvu veidošanā mūsdienu un vēsturiskā perspektīvā, ietverot literatūras kritiku un cenzūru. Tāpat tiks pētīta sabiedrības literārā gaume, grāmatu patēriņš un aprite, lasīšanas paradumu dinamika un pārnese uz citām radošajām industrijām, kultūras medijiem un izdevējdarbību. Pētījums ietversarī savstarpēji cieši saistīto lasītprasmes un izglītības aspektu, izstrādājot un piedāvājot jaunus mācību līdzekļus un digitālos resursus lasītprasmes attīstīšanai dažādās Latvijas un diasporas iedzīvotāju grupās, ņemot vērā lasītāja dominējošā uztveres tipa vajadzības. Jaunās zināšanas un projekta rezultāti tiks integrēti Latvijas augstākajā izglītībā, pilnveidojot un attīstot studiju programmas un kursus un izstrādājot maģistra un doktora darbus.

Projekts apvieno pētniekus no literatūrzinātnes, salīdzināmās literatūras, digitālo humanitāro zinātņu, kultūras un grāmatniecības vēstures studiju jomām, kā arī pedagoģijas profesionāļus. Kopā ar vadošo partneri LU Literatūras, folkloras un mākslas institūtu projektā piedalās Daugavpils Universitātes, Latvijas Nacionālās bibliotēkas un LU Humanitāro zinātņu  fakultātes pētnieki. Projektu vada Dr. philol. Eva Eglāja-Kristsone, projekta koordinatore Daugavpils Universitātē – Dr. philol. Maija Burima. Projekta rezultāti ietvers piecas recenzētas monogrāfijas, vismaz 20 recenzētus zinātniskus rakstus, vismaz 30 konferenču referātus un daudzveidīgu sabiedrības informēšanu – populārzinātniskus rakstus, publiskas lekcijas, seminārus, sabiedrības iesaistes kampaņu.

2023. gada 19. janvārī  notika pirmā projekta ieviesēju tikšanās, kuras laikā projekta vadītāja un projekta darba grupu koordinatori iepazīstināja ar projektā paredzētajiem pētījumiem un citiem zinātniskajiem pasākumiem. Daugavpils Universitāti projekta darba grupās pārstāv: Dr. philol. profesore Maija Burima – darba grupas “Izglītība un sabiedrības iesaiste (Maija Burima)” vadītāja, Dr. philol., asoc. profesore Sandra Meškova, Dr. philol. docente Rudīte Rinkeviča, Dr. paed., docente Sandra Zariņa, Dr. philol. Eva Birzniece, Dr. hist. Kristīne Ante (Kārļa Universitāte Prāgā), Mag. filol. Līga Struka. Projektu Daugavpils Universitātē koordinē BA philol. Diāna Skuķe. 

DU pētnieki pievērsīsies Sibīrijas un deportāciju tēlojumam Baltijas literatūrā, izmantojot kontekstuālo teorētiskās literatūras analīzi, biogrāfisko metodi, salīdzinošo un aprakstošo metodi; bērnības atmiņu tēlojumu tradīcijai latviešu literatūrā, īpašu vērību veltot autobiogrāfijām un dzīves rakstības fenomenam; analizēs literāros hibrīdžanrus un izvērtēs to pieaugošo potenciālu, nosakot nepieciešamību šos žanrus un literatūras kanonu iekļaut zinātniskos vai izglītojošos izdevumos; interpretēs Gundegas Repšes prozu un rakstnieces naratīvo balsi dzimtes perspektīvā. Projektā tiks pētīta bērnu un jauniešu lasīšanas paradumu dinamika Latvijas (Daugavpils) reģionos, sabiedrības iesaiste lasīšanas interešu veicināšanā. Projekta ietvaros tiks izstrādāts pētījums par 4. klases skolēnu lasītprasmi un veikta aptauja par “Dažādas tematikas tekstu integrācija latviešu valodas un Latvijas valstmācības programmās”.  Projekta sinenerģijā ar izglītības zinātni tiks izstrādāti daudzveidīgi mācību metodiskie un diadaktiskie materiāli: “Metodiskie ieteikumi pirmsskolas pedagogiem bērnu lasītprasmes veicināšanai”, “Metodiskie ieteikumi vecākiem pirmsskolas vecuma bērnu lasītprasmes veicināšanai”, “Ieteikumi par lasīšanas paradumiem un to dinamikas veicināšanu”, kā arī “Lasītprasmes indikatori un rekomendācijas pedagogiem (4. klasē)”, lai savlaicīgi atpazītu skolēnu lasītprasmes izaugsmi un  lasīšanas traucējumus. 

Projekts “Naratīvs, forma un balss: literatūras iesakņotība kultūrā un sabiedrībā” (Nr. VPP-LETONIKA-2022/3-0003) tiek īstenotsvalsts pētījumu programmas “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” ietvaros.