Kaspars Strods
Arhīvniecības maģistrs
Latvijas Kara muzejs
kaspars.strods@karamuzejs.lv
Jūras transports Latvijā līdz Pirmajam pasaules karam: ieskats Latvijas PSR un atjaunotās Latvijas Republikas historiogrāfijā
Atslēgas vārdi: jūras transports, jūrniecība, Latvijas PSR88 1 , Latvijas Republika, historiogrāfija
Kopsavilkums
Jūrniecības attīstību Latvijas teritorijā noteica sociālekonomiskie apsvērumi, tās izdevīgais ģeogrāfiskais stāvoklis – garā piekraste, kā arī senās nozares tradīcijas, kura savu uzplaukumu piedzīvoja 19. gs. otrajā pusē. Līdz ar burinieku būvi pieauga pārvadāto kravu apjoms, ko veicināja arī Latvijas jūras piekrastē esošo Rīgas, Liepājas un Ventspils ostu modernizācija. Šajā publikācijā galvenais akcents vērsts uz jūras transporta atspoguļojumu pagājušā gadsimta otrās puses – Padomju Latvijas un neatkarīgās Latvijas vēsturnieku darbos. Lai gan jūras transports nokļuva abu (Latvijas PSR un atjaunotās Latvijas Republikas) historiogrāfiju uzmanības lokā, tomēr to centrā pamatā nonāca tikai nedaudzi tās izpētes aspekti. Piemēram, padomju vēsturnieki aprobežojās ar Rīgas, Liepājas un Ventspils ostu attīstības, kravu pārvadājumu, tāpat arī kuģu tehnisko izmaiņu ietekmi uz kravu un pasažieru pārvadājumiem. Lai gan atjaunotajā Latvijas Republikā autori veica pētījumus, kuru uzmanības centrā nonāca iepriekš minēto lielo ostu attīstība, tomēr plašākā kontekstā jūras transporta nozare palika nepētīta. Izņēmums ir jūras navigācija – konkrēti bāku, kā arī atsevišķi pētījumi, kuri skāra kuģu būvi, kuģu līnijas u. c., pamatā turpinot iepriekšējā historiogrāfiskajā tradīcijā iesākto tēmu loku apzināšanu. Turklāt galvenokārt ar populārzinātnisku ievirzi, tādējādi praktiski neskarot jūras transporta tēmu tās visplašākajā nozīmē. Proti, pasažieru pārvadājumu līnijas, kuģniecības kompānijas un virkni citu jautājumu, kam ir būtiska loma Latvijas jūras transporta, dažādu sociālo vēstures aspektu izpratnes sekmēšanā. Piemēram, 20. gadsimta sākumā izveidoto starptautisko pasažieru pārvadājumu līniju un kompāniju ietekmi uz nozares attīstību Liepājas un visas Eiropas kontekstā, vai Krievijas impērijas emigrantu ietekmi uz Liepājas ekonomisko attīstību, sociālajiem procesiem pilsētā u. c. Līdz ar to šie jautājumi joprojām paliek par baltajiem plankumiem Latvijas jūrniecības vēsturē.
Kaspars Strods
MA Archival Science
Latvian War Museum
kaspars.strods@karamuzejs.lv
Maritime Transport in Latvia before World War I: insight into the Latvian SSR and the restored Republic of Latvia historiography
Key words: sea transport, maritime, Latvian SSR, the Republic of Latvia, historiography
Summary
In the second half of the 19th century with the activities of the Young Latvian Krišjānis Valdemārs, seafaring in Latvia experienced rapid development (establishment of maritime schools, shipbuilding, etc.). Sea transport played an important role in this process as it ensured a significant increase of shipping of various cargos and passenger transport in the ports established on the territory of Latvia. The present article does not claim to be a comprehensive, detailed survey of the historiography of the chosen topic. It is an attempt to provide an insight into the reflection of sea transport in the historiography of the Latvian SSR and the restored Republic of Latvia. The topic of Latvian maritime history, including sea transport, is quite broad and complex. In the historiography of the Latvian SSR and independent Latvia, sea transport became the focus of attention of several researchers. The studies carried out during the period of the Soviet occupation basically emphasized the importance of establishment of the ports of Rīga, Liepāja, and Ventspils, their economic (export, import) importance in the development of the rapid industrialization processes in the Russian Empire. Certain authors fragmentarily wrote about cargo and passenger shipping lines emphasizing changes in the Russian merchant navy, respectively, the gradual transition from sailing ships to steamships. However, a more detailed study of these topics has not been developed. After the restoration of the statehood of the Republic of Latvia, the topic of sea transport in many articles focused mainly on the construction and modernization of the large ports of Rīga, Liepāja, and Ventspils. In separate editions and publications, the authors also wrote about lighthouses, ship repair factories, sailing ships, passenger lines, etc., mainly in the form of popular articles. Until nowadays there are a lot of important topics about sea transport that have been fragmented or almost unstudied. For example, specific shipping lines, passenger and cargo waterways (routes), shipping organizations and companies, etc. The present studies indicate the research status on sea transport in the second half of the 19th century and the beginning of the 20th century and its “blank spots”. The low research level is partially explained by the unavailability of archival materials, because large part of the cases are located in the Archives of the Russian Federation, which are inaccessible for objective reasons. At the same time, the existence of such materials points to the future research perspectives.
How to cite
Strods, K. (2024) Jūras transports Latvijā līdz Pirmajam pasaules karam: ieskats Latvijas PSR un atjaunotās Latvijas Republikas historiogrāfijā. In: Saleniece, I., atb. red. Vēsture: avoti un cilvēki = History: Sources and People. XXVII. Daugavpils: Daugavpils Universitātes Akadēmiskais apgāds “Saule”. 142.–152. lpp.