DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti
A+
DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti

ZINĀTNES KOMUNIKĀCIJAS AKTIVITĀTES

dalies:
drukā:

Zinātnes komunikācijas pasākumos parasti tiek organizētas dažādas aktivitātes, kuru galvenie uzdevumi parasti ir:

  1. Palielināt sabiedrības izpratni par zinātni un tehnoloģijām;
  2. Veicināt dialogu starp zinātni un sabiedrību;
  3. Veicināt jauniešu iesaistīšanos zinātnē;
  4. Apmierināt sabiedrības zinātkāri;
  5. Uzsvērt zinātnes un tehnoloģiju nozīmi ikdienas dzīvē;
  6. Informēt sabiedrību par jaunākajiem pētījumiem un to rezultātiem.

Parasti šie notikumi tiek rīkoti sabiedriskās vietās, kurās uzturas pietiekami daudz cilvēku, piemēram, skolās, pētnieciskajos centros un institūtos, universitātēs, krogos, kafejnīcās, tirgos, dzelzceļa stacijās, iepirkšanās centros, kā arī citur. Galvenais, lai izvēlētā telpa ir pietiekami plaša un ērta, lai aktivitātes varētu norisēt netraucējot viena otrai.

Lai aktivitāte būtu izdevusies, jāņem vērā šādi faktori:

  •  Tēmas sarežģītība (vai apmeklētāji sapratīs saturu tādā veidā?);
  •  Mērķauditorija (vai aktivitāte ir piemērotam attiecīgajam vecumam?);
  •  Drošība (piemēram, vai eksperiments ir drošs apmeklētājiem?);
  •  Izmaksas (kāda izmaksas būs šai aktivitātei?);
  •  Komunikācija (vai aktivitāte veicinās labu komunikāciju starp vadītāju un auditoriju?);
  •  Darbinieki (vai vadītājiem ir attiecīga pieredze šīs tēmas pasniegšanā saprotamā veidā?);
  •  Vieta (vai ir pieejama atbilstoša telpa?);
  •  Apmeklētāju skaits (vai šis formāts piesaistīs pietiekami lielu apmeklētāju skaitu, lai pasākums būtu izdevies? Vai attiecīgajā teritorijā ir pietiekama sabiedrības interese par šādu aktivitāti?).

Izdevušos un kavlitatīvu aktivitāti raksturo:

  •  Radoša pieeja pasniedzamajai tēmai;
  •  Vienkāršs un atraktīvs pasniegšanas veids un valoda;
  •  Vēlams dialogs un/vai diskusija;
  •  Apmeklētāju iesaistīšana aktivitātē;
  •  Atgriezeniskās saites veidošana.

Viens no lielākajiem izaicinājumiem zinātnes komunikācijas notikuma gatavošanā ir atrast formātu, kas būtu piemērots gan tēmai, gan mērķauditorijai. Bieži vien zinātnieki ļoti labi pārzina attiecīgo tēmu, tomēr neprot to pasniegt cilvēkiem ārpus zinātniskās kopienas.

Izvēlēties piemērotāko zinātnes komunikācijas aktivitātes formātu palīdzēs Zinātnes komunikācijas aktivitāšu ceļvedis (PDF, 1 Mb) .