Lizhi Wang, Master jn Management (Mg.man.)
Doctoral student at the study programme “Management”
Daugavpils University, Latvia
e-mail: 1379939002@qq.com
Dzintra Iliško, Science Doctor (Ph.D.) in Philosophy
Professor at the Institute of Humanities and Social Sciences
Daugavpils University, Latvia
e-mail: dzintra.ilisko@du.lv
Jeļena Badjanova, Doctor in Pedagogy (Dr.paed.)
Assistant professor at the Department of Sports of the
Faculty of Natural Sciences and Healthcare
Daugavpils University, Latvia
e-mail: jelena.badjanova@du.lv
Anita Pipere, Doctor in Psychology (Dr.psych.)
Professor at the Institute of Humanities and Social Sciences
Daugavpils University, Latvia
e-mail: anita.pipere@du.lv
Mingzhi Hu, Master in Management (Mg.man.)
Doctoral student at the study programme “Management”
Daugavpils University, Latvia
e-mail: 1343481879@qq.com
For citation: Wang L., Iliško Dz., Badjanova J., Pipere A., Hu M. (2025) Digiyalization of the pedagogical process in vocational education settings in Latvia and China. Sociālo Zinātņu Vēstnesis / Social Sciences Bulletin, 41(2): 125–137. https://doi.org/10.9770/szv.2025.2(9)
The topicality of digitalisation processes in the vocational sector stems from digital transformations across almost all spheres of life, including education. The integration of digital technologies has led to a paradigm shift in teaching approaches and methods. It has opened up a myriad of opportunities and a potential for change, while at the same time causing difficulties with access, inclusion, and the digital divide. Digital metamorphoses have prompted vocational educational leaders to transcend purely technological integration, leading to a more meaningful and thoughtful process of comprehensive system refashioning. This study explores trends in digitalisation in vocational education, with particular emphasis on developments in China. The increased adoption of digital transformation has significantly changed vocational education, highlighting existing challenges and prompting the need for sustainable, systemic change. This paper examines challenges and proposes interventions to enhance the effectiveness and resilience of vocational education systems. The speed of digital transformation has progressed beyond the mere adoption of digital tools, leading to the advancement of technology integration in meaningful ways to support pedagogical and institutional goals. Information and Communication Technologies (ICT) have the potential to transform vocational education by fostering personalised, interactive, and learner-centred educational practices. The paper underscores the importance of aligning technological advancements with the specific needs of vocational training to support long-term educational improvement.
Keywords: vocational education, digitalisation, information and communication technologies (ICT), digital transformation, Latvia, China.
Pedagoģiskā procesa digitalizācija profesionālās izglītības iestādēs Latvijā un Ķīnā
Digitalizācijas process profesionālās izglītības sektorā ir saistīts ar digitālo transformāciju visās dzīves jomās, tostarp izglītībā. Digitālo tehnoloģiju integrācija ir ierosinājusi paradigmas maiņu mācīšanas pieejās un metodēs. Tā ir pavērusi daudzas jaunas iespējas un pārmaiņu potenciālu, vienlaikus radot izaicinājumus saistībā ar piekļuvi, iekļaušanu un digitālās plaisas likvidēšanu. Digitālās pārmaiņas ir rosinājušas profesionālās izglītības sistēmas līderus pārskatīt vienkāršotu tehnoloģisko rīku integrāciju mācību procesā, bet ļāva virzīties uz daudz jēgpilnāku un pārdomātāku visa sistēmas digitalizācijas procesu. Šis pētījums aplūko digitalizācijas tendences profesionālās izglītības jomā, īpašu uzmanību pievēršot digitalizacijas procesiem profesionālajā izglītībā Ķīnā. Digitālās transformācijas procesi ir būtiski mainījusi gan profesionālās izglītības saturu, gan formu, izgaismojot pastāvošos izaicinājumus un rosinot nepieciešamību pēc ilgtspējīgām un sistēmiskām pārmaiņām. Rakstā tiek analizēti izaicinājumi un tiek piedāvāti risinājumi, lai uzlabotu profesionālās izglītības sistēmas efektivitāti un noturību. Digitālās transformācijas temps ietver sevī ne tikai digitālo rīku integrēšanu profesionālajā izglītībā, bet rosina tehnoloģiju integrāciju izglītībā jēgpilnā veidā, kas atbilst pedagoģiskajiem un institucionālajiem mērķiem un kompetenču pieejai. Informācijas un komunikācijas tehnoloģijām (IKT) ir potenciāls pārveidot profesionālo izglītību, veicinot personalizētas, interaktīvas un uz izglītojamo orientētu praksi. Rakstā tiek akcentēta nepieciešamība saskaņot tehnoloģiskos jauninājumus ar profesionālās izglītības specifiskajām audzēkņu vajadzībām, lai veicinātu izglītības uzlabošanu ilgtermiņā.
Atslēgvārdi: profesionālā izglītība, digitalizācija, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (IKT), digitālā transformācija, Latvija, Ķīna.