LV
LV
EN
DUISStudentiemDarbiniekiemProjektiKontakti

“Comprehensive Evaluation” as One of the Tools for Assessing Teachers in Secondary Technical Schools in Socialist Czechoslovakia

dalies:
drukā:

Michal Šimáně
PhD
Institute of Lifelong Learning, Mendel University
simane@mendelu.cz

“Comprehensive Evaluation” as One of the Tools for Assessing Teachers in Secondary Technical Schools in Socialist Czechoslovakia

Keywords: secondary technical education, teacher, comprehensive evaluation, Communist Party of Czechoslovakia, Czechoslovakia

Summary

This study explores the system of teacher evaluation in secondary technical schools in socialist Czechoslovakia, focusing on the practice known as “Comprehensive Evaluation” (Komplexní hodnocení). Drawing on oral history interviews with former teachers and analysis of personnel documents of the period, the article reconstructs the role of political ideology in teacher assessments during the normalization period (1969–1989). The findings demonstrate that evaluations were not primarily concerned with pedagogical performance but were deeply embedded in the ideological objectives of the Communist Party of Czechoslovakia. Teachers were assessed according to their political loyalty, participation in socialist organizations, and compliance with ideological expectations, in addition to their teaching effectiveness.

Michal Šimáně
PhD
Mendeļa Universitātes Mūžizglītības institūts
simane@mendelu.cz

“Visaptveroša vērtēšana” kā viens no rīkiem skolotāju novērtēšanas sistēmā sociālistiskās Čehoslovākijas tehniskajās vidusskolās

Atslēgas vārdi: vidējā tehniskā izglītība, skolotājs, visaptveroša vērtēšana, Čehoslovākijas Komunistiskā partija, Čehoslovākija

Kopsavilkums

Rakstā tiek pētīta skolotāju vērtēšanas sistēma sociālistiskās Čehoslovākijas tehniskajās vidusskolās, fokusējoties uz praksi, kas pazīstama kā “visaptveroša vērtēšana” (Komplexní hodnocení). Balstoties uz mutvārdu vēstures intervijām ar bijušajiem skolotājiem un šī perioda pedagogu uzskaites dokumentu analīzi, rakstā rekonstruēta politiskās ideoloģijas loma skolotāju vērtējumos “normalizācijas” periodā (1969–1989). Pētījuma rezultāti liecina, ka skolotāju novērtējumos svarīgākais nebija pedagoģiskais sniegums, bet gan viņu darbības atbilstība Čehoslovākijas Komunistiskās partijas ideoloģiskajiem mērķiem. Skolotājus vērtēja, ņemot vērā ne tikai viņu mācību darba efektivitāti, bet arī politisko lojalitāti, līdzdalību sociālistiskajās organizācijās un atbilstību kompartijas ideoloģiskajām_nostādnēm.

PDF

How to cite

Šimáně, M. (2025) “Comprehensive Evaluation” as One of the Tools for Assessing Teachers in Secondary Technical Schools in Socialist Czechoslovakia. In.: Saleniece, I., ed. History: Sources and People. XXVIII. Daugavpils: Daugavpils University Academic Press “Saule”. Pp. 119.–126. https://doi.org/10.59893/vac.28.013