• A- A A+
  • PMSP MĀKSLA MAĢISTRANTES MEISTARKLASE ĶĪNIEŠU GLEZNIECĪBAS STILI

    Aktualizēts 31.05.2019 16:21

    Š. g. 24. maijā Daugavpils Universitāte (DU) Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūta (DZTI) Dizaina departamentā (DD) PMSP Māksla 1. studiju gada maģistrante Jekaterīna Beļajeva novadīja neparastu un atraktīvu meistarklasi Ķīniešu glezniecības stili. Aktivitātē piedalījās ne tikai visi viņas kursa biedri, bet arī DD docētāja Viktorija Valujeva un Šauļu Universitātes (Lietuva) viesprofesori, mākslinieki Ričardas Garbačiauskas un Vaidotas Jaunulis, kuri no 20. līdz 24. maijam minētās studiju programmas maģistrantiem vadīja gan plenēru, gan arī divas radošās meistarklases Abstraktā glezniecība un Grafika. Kaligrāfija.

    Jekaterīnai ir liela pieredze ķīniešu glezniecības apguvē, mācīšanā, prasmes 2016. gadā pilnveidojot arī Ķīnā. Viņa ir biedrības Studija „Lidojošā ota”, kuras mērķis ir popularizēt Tālo Austrumu mākslu, vadītāja (valdes locekle un dibinātāja). Jekaterīna pēta ķīniešu mākslas ietekmi uz Eiropas, it īpaši Latvijas, mākslu gan vēsturiskajā, gan mūsdienu aspektā, ar šādu meistarklašu palīdzību radot to apmeklētājiem jaunus iedvesmas avotus radošai darbībai.

    Meistarklase sākās ar plašu ievada lekciju par ķīniešu glezniecības vēsturi un tās diviem galvenajiem stiliem – sjieji (brīvā ota) un gunbi (rūpīgā ota), kā arī glezniecības paveidu gunbimogufa (bezkaula glezniecība). Auditorija tika iepazīstināta ar daudziem reāliem piemēriem (gleznām), kas veidotas uz rīsu papīra dažādos stilos un dažādā gatavības pakāpē – gan to tapšanas procesā, gan radītā rezultāta noformējumā tradicionālajos zīda tīstokļos.

    Pēc teorētiskās daļas meistarklases dalībniekiem tika dota iespēja pašiem mēģināt strādāt uz rīspapīra. Saprotams, ka dažu stundu laikā nav iespējams apgūt gadu tūkstošiem senas tradīcijas, taču visiem šīs meistarklases dalībniekiem tika dota unikāla iespēja pieskarties senajām Tālo Austrumu gleznošanas tehnikām, radot interesantas interpretācijas.

    Darbi sjieji stilā tika veidoti uz speciāla šeņsjuaņ papīra. Pastāv viedoklis, ka šis stils ir visekspresīvākais, vissarežģītākais un vismazāk prognozējamais, kuru izvēloties galvenais ir paļauties uz mākslinieka jūtu plūsmu un nemēģināt kaut ko kontrolēt vai plānot. Savukārt uz polušeņ-polušou papīra jau ir iespējams realizēt iepriekš ieplānotu kompozīciju, tāpēc visbiežāk  uz tā tiek radīta kaligrāfija vai attēlots ainavas žanrs.

    Jekaterina meistarklases dalībniekiem piedāvāja eksperimentēt ar otām, velkot ekspresīvas līnijas un veicot abstraktus pludinājumus uz īpaši gruntēta papīra šousjuaņ. Meistarklase pagāja nemanāmi un jaukā atmosfērā, radot dalībniekos daudz iespaidu un sajūtu. Noslēgumā maģistrante uzsvēra, ka galvenais nav tas darbs, ko meistarklases dalībnieki aiznesīs sev līdzi, bet gan viņu atjaunotnes un dvēseles stāvoklis. Tas arī ir ķīniešu glezniecības mērķis.

    Informācija:
    Jekaterīna Beļajeva, PMSP Māksla 1. studiju gada maģistrante (specializācija Grafika)
    Zeltīte Barševska, PMSP Māksla direktore
    zeltite.barsevska@du.lv

    Biežāk apmeklētās saites

    Seko mums

    Raksti mums

    Nosūti savu jautājumu, ieteikumu, vai arī vienkārši sazinies ar mums un mēs centīsimies atbildēt cik ātri vien varam!

    Rakstīt ziņu

    Pasākumu kalendārs

    < Jūlijs >
    1 2 3 4 5 6 7
    8 9 10 11 12 13 14
    15 16 17 18 19 20 21
    22 23 24 25 26 27 28
    29 30 31 1 2 3 4

    DU BUKLETI

    Pieraksties jaunumiem e-pastā

    Nepalaid garām jaunākās ziņas no Daugavpils Universitātes!