• A- A A+
  • Aizvadīta DU UNESCO Katedras “DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai” trešā vasaras skola

    Aktualizēts 30.08.2018 11:26

    Š.g. 17. un 18. augustā Daugavpils Universitātes (DU) studiju un pētniecības bāzē “Ilgas” notika DU UNESCO Katedras “DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai” trešā vasaras skola. Pasākuma senākās saknes meklējamas DU tradicionālajā interesē par līdzdalības darbības pētījuma izmantošanu augstākajā izglītībā.

    Intereses par darbības pētījumu DU vēsturiskās attīstības kontekstā

    Laikā kopš 90-to gadu sākuma, uz šīs intereses pamata ir attīstījies komplekss process, kurā ir veidojušās un laika gaitā pārveidotas DU struktūrvienības, kurās notikusi darbības pētījuma izpratnes un izmantošanas iespēju pētīšana. Interese par darbības pētījuma pieejas izmantošanu augstskolas izglītības jautājumu risināšanā sāka attīstīties ar Sākumskolas metodiku katedras dibināšanu un tās identitātes meklējumiem, kas vispirms tika meklēta uz V. Seiles un J. Cimzes skolotāja ideju atjaunošanas un Sākumskolas nodaļas izveidošanu, kurā sākumskolas skolotāju izglītības pedagoģiskā perspektīva tika savienota ar otru DU spēcīgāko tradīciju ekoloģisko audzināšanu. Tā ienāca caur vides pedagoģiju un kļuva par pamatu Pedagoģijas un psiholoģijas fakultātes tapšanai. Šo divu tradīciju savienošana tika papildināta ar uzdrošināšanos praktiski uzsākt ilgtspējīgas izglītības ideju un līdzdalības darbības pētījuma pieejas izmantošanu augstskolā un iesaistīties šīs pieejas teorētiskā pamata pētīšanā globālā starptautiskā sadarbībā. Attīstījās dialogs ar  starptautiskās sadarbības partneriem. DU šī dialoga uzturēšanai un pētījumu īstenošanai tika radītas jaunas struktūrvienības un šim nolūkam tika izveidota Izglītības un vadības fakulāte un šīs fakultātes zinātniski pētnieciskais institūts III, kas kļuva par starptautiski atzītu.  Institūta starptautiskā atpazīstamība kļuva par iemeslu DU UNESCO Katedras izveidošanai. Katedrā tika izveidots DU Absolventu pētījumu un izglītības centrs ilgtspējīgai izglītībai, kas organizē  vasaras skolas. 

    DU UNESCO Katedra un tās centrs ir kļuvuši par struktūrvienību, kas īsteno transdisciplināru pieeju universitātes sadarbībā ar tās absolventiem, attīstot izglītības pētījumus izglītībai ilgtspējīgai attīstībai.

    Izglītības darbības pētījums vasaras skolā 2018. gadā

    2018. gada vasaras skolas dalībnieki tika iesaistīti izglītības darbības pētījumā. Darbība tika organizēta atvērtā dialogā ap un par divām pieredzēm, kuras tika sagatavotas  ar mērķi vasaras skolas dalībnieku iesaistīšanai sintēzes procesā, ar mērķi veidot holistisku pētījuma ietvaru izglītības jautājumu pētīšanai. Pieredzes tika gūtas laikā kopš 2017. gada vasaras skolas divos dažādos pētījumu veidos:

    • pirmā pieredze tika iegūta izglītības darbības pētījumā par kompleksu tēmu “Izglītība ilgtspējīgai attīstībai: pedagoģisko pieeju un metožu izvēle pedagoģijas uzdevumu īstenošanai Antropocēnes laikmeta apstākļos”, izglītības darbības pētījums tika veikts komandā, pētījuma rezultāti ir publicēti DU UNESCO Katedras  JTES žurnāla pēdējā numurā.  Izglītības darbības pētījuma dalībnieki bija Jeļena Fedosejeva, Aleksandrs Boče, Marija Romanova (DU pedagoģijas programmas doktoranti),  Oksana Ivanova (RTU doktorante),  JTES žurnāla redaktores, profesores Ilga Salīte un Dzintra Iliško,
    • otrā pieredze tika iegūta akadēmiska rakstura pētījumā uz kura pamata tika izveidota lekcija “Dialoģiskums kā komplicētības princips: transdisciplinārais konteksts”. Pētījumu veica profesore Anita Pipere sadarbībā ar partneriem no Īrijas.

    Līdzdalība divu dažādā veidā iegūtu pieredžu sintēzes procesā, deva vasaras skolas dalībniekiem iespēju izvērtēt starpdisciplināras, transdisciplināras, komplicētās un kompleksās pieejas atpazīšanu no tuvāka attāluma un no plašākas holistiskākās perspektīvas. Cilvēka ekoloģijas kompleksā realitāte tika identificēta Antropocēnes apstākļos un tās kontekstā izvērtēta paaudžu pēctecības teorija un ontoloģiskie pārrāvumi, kas radušies pedagoģijas zinātnes teorijas attīstībā un tās praktiskajā izmantošanā mūsdienu izglītībā.

    Vasaras skolas 2018 mērķis: attīstīt transdisciplināru un starpinstitucionālu sadarbību pētnieciskas vides izglītības ilgtspējīgai attīstībai radīšanai, caur augstskolas un tās absolventu sadarbības uzturēšanu, atklājot jaunas sadarbības perspektīvas bija jūtams un atpazīstams visa pasākuma gaitā. Tas iedvesmoja dalībniekus, kuri piedalījās augusta darbības pētījumā un smēlās spēku kopdarbībā un atklāja sevī vajadzību piederēt tai ģimenei, kuru viņi atrada DU Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai tīklojuma piedāvājumos. Šīs vasaras skolas pētījuma pieredžu sintēzes procesā piedalījās pārstāvji no Jēkabpils vakara vidusskolas, Rīgas Sergeja Žoltoka vidusskolas, RVN biedrības “Redzi mani,” Daugavpils Vienības pamatskolas, Latvijas meža dienesta, Daugavpils tehnikuma, Daugavpils Universitātes un no pedagoģijas doktora studiju programmas.

    Dalībnieku stāsti par paveikto gada laikā, panākumiem, pētījumos konstatētajām problēmām, kuru risināšanai nepieciešams atbalsts gan tiešā, gan netiešā veidā, apliecināja, ka transdisciplināras pētnieku grupas kodols DU Absolventu pētījumu un izglītības centrs ilgtspējīgai izglītībai jau ir izveidojies un gatavošanās nākamajai vasaras skolai 2019 jau ir sākusies un turpināsies tīklojuma dalībnieku darbos un domās.

    Informāciju sagatavoja:
    DU UNESCO katedras Absolventu pētījumu un izglītības centra ilgtspējīgai izglītībai vadītāja
    Elga Drelinga

    DU UNESCO katedras vadītāja
    Ilga Salīte
    E-pasts: unescochair@du.lv

    Biežāk apmeklētās saites

    Seko mums

    Raksti mums

    Nosūti savu jautājumu, ieteikumu, vai arī vienkārši sazinies ar mums un mēs centīsimies atbildēt cik ātri vien varam!

    Rakstīt ziņu

    Pasākumu kalendārs

    < Septembris >
    26 27 28 29 30 31 1
    2 3 4 5 6 7 8
    9 10 11 12 13 14 15
    16 17 18 19 20 21 22
    23 24 25 26 27 28 29
    30 1 2 3 4 5 6

    DU BUKLETI

    Pieraksties jaunumiem e-pastā

    Nepalaid garām jaunākās ziņas no Daugavpils Universitātes!